{jcomments on}

پرسش اول: آيا تفاوت كشورهاي ثروتمند و فقير در تفاوت قدمت آنهاست؟

پاسخ: براي مثال كشور مصر بيش از 3000 سال تاريخ مكتوب دارد و فقير است اما كشورهاي جديدي مانند كانادا، نيوزيلند و استراليا كه 150 سال پيش وضعيت قابل توجهي نداشتند، اكنون كشورهايي توسعه‌يافته و ثروتمند هستند.

 

پرسش دوم: آيا تفاوت كشورهاي فقير و ثروتمند در ميزان منابع طبيعي قابل استحصال آنهاست؟

پاسخ: ژاپن كشوري است كه سرزمين بسيار محدودي دارد. 80 درصد آن كوه‌هايي است كه مناسب كشاورزي و دامداري نيست اما دومين اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمريكا را دارد. اين كشور مانند يك كارخانه پهناور و شناور مي‌باشد كه مواد خام را از همه جهان وارد كرده و به صورت محصولات پيشرفته صادر مي‌كند. مثال بعدي سوئيس است؛ كشوري كه اصلاً كاكائو در آن به عمل نمي‌آيد اما بهترين شكلات‌هاي جهان را توليد و صادر مي‌كند. در سرزمين كوچك و سرد سوئيس كه تنها در چهار ماه سال مي‌توان كشاورزي و دامداري انجام داد، بهترين لبنيات (پنير) دنيا توليد مي‌شود. سوئيس كشوري است كه به امنيت، نظم و سختكوشي مشهور است و به همين خاطر به گاوصندوق دنيا مشهور شده ‌است (بانك‌هاي سوئيس).

 

پرسش سوم: آيا سطح هوش و فهم مردم کشورهاي ثروتمند بيشتر از مردم کشورهاي فقير است؟

پاسخ: افراد تحصيلکرده‌اي كه از كشورهاي ثروتمند با همتايان خود در كشورهاي فقير برخورد دارند براي ما مشخص مي‌كنند كه سطح هوش  و فهم نيز در اين ميان اثر قابل توجهي ندارد.

 

پرسش چهارم: آيا نژاد و رنگ پوست باعث ثروتمند شدن کشورهاي توسعه يافته شده است؟

پاسخ: نژاد و رنگ پوست نيز مهم نيستند؛ زيرا مهاجراني كه در كشور خود برچسب تنبلي مي‌گيرند، در كشورهاي اروپايي به نيروهاي مولد و فعال تبديل مي‌شوند.

 

پرسش اصلي: پس تفاوت در چيست؟

پاسخ: تفاوت در رفتارهايي است كه در طول سال‌ها فرهنگ و دانش نام گرفته است. وقتي كه رفتارهاي مردم كشورهاي پيشرفته و ثروتمند را تحليل مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه اكثريت غالب آنها از اصول زير در زندگي خود پيروي مي‌كنند در حاليکه در كشورهاي فقير تنها عده قليلي از مردم بدانها پايبندند:

1- عشق به كار

2- تحمل سختي‌ها به منظور سرمايه‌گذاري روي آينده

3- ميل به ارائه كارهاي برتر و فوق‌العاده

4- مسئوليت پذيري

5- نظم‌پذيري

6- احترام به قانون و مقررات

7- احترام به حقوق شهروندان ديگر

8- اخلاق به عنوان اصل پايه

9- وحدت

 

پرسش مهم: آيا در کشور ما؛ اصول فوق رعايت ميگردد؟

پاسخ: در کشور ما کسي که زياد کار کند تراکتور ناميده مي شود. کسي که به قوانين احترام بگذارد بچه‌مثبت است. کسي که  اخلاقيات را رعايت کند برچسب پاستوريزه خواهد گرفت. کساني که حقوق ديگران را زير پا مي گذارند و افراد قالتاق، آدمهاي زرنگ خوانده مي‌شوند. انسانهاي منظم افراد خشک و بيحال هستند. همه به دنبال يک شبه ره صد ساله رفتن هستند و.........

 

راه‌حل: ما ايرانيان فقير هستيم نه به اين خاطر كه منابع طبيعي نداريم يا اينكه طبيعت نسبت به ما بيرحم بوده ‌است. ما فقير هستيم براي اينكه رفتارمان چنين سبب شده ‌است. ما براي آموختن و رعايت اصول فوق فاقد اهتمام لازم هستيم.

 

 

بياييد از خودمان شروع کنيم و از همين لحظه!