توزيع وظايف:
وظايف دانشگاه با در نظر گرفتن پيوستگي و سنخيت فعاليت، تجزيه و تفكيك مي‌شود و در قالب معاونت‌ها و سپس واحدهاي سازماني تقسيم و توزيع مي‌گردد، به نحوي كه در اين تقسيم‌بندي بين وظايف واحدهاي سازماني تداخل و تشابه وجود نداشته باشد.
 
ضوابط تشكيلاتي:
معيارهايي است كه چگونگي توزيع وظايف‌، تعداد سطوح و تعداد واحدهاي سازماني را تعيين مي‌نمايد.
 
ساختارسازماني:
روابط ميان واحدهاي سازماني كه حدود اختيارات، سلسله مراتب، سطوح فرماندهي و نحوه تقسيم و توزيع وظايف ميان واحدها را نشان مي‌دهد و شامل نمودارسازماني، شرح وظايف‌ و پست‌هاي سازماني مي‌باشد.
 
سطح سازماني:
هر يك از مقاطع تشكيل‌دهنده سلسله مراتب سازماني است كه جزء رده فرماندهي قرار مي‌گيرد.
 
واحد سازماني:
از اجزاي ساختارسازماني است كه در قالب يكي از انواع تشكل‌هاي سازماني معاونت، اداره كل، دفتر، مديريت، مركز، اداره و گروه عهدار انجام وظايف متجانس و مرتبط با اهداف دستگاه اصلي مي‌باشد. در راس هر واحد، پست سازماني متناسب با اختيارات آن پيش‌بيني مي‌شود.
 
واحد تابعه:
واحدي است كه از نظر سياست‌ها و خط‌مشي‌ها و نيز امور اداري و مالي و تشكيلاتي تابع دستگاه اصلي مي‌باشد.
 
گروه:
سطح سازماني است كه عهده‌دار انجام چند وظيفه از وظايف دفتر يا مديريت مي‌باشد. ماهيت وظايف گروه مطالعاتي و تحقيقاتي است. گروه فاقد واحد تابعه است و در راس آن رئيس گروه قرار دارد.
هرگروه متناسب با وظايف و ماموريت‌هاي محوله حداقل داراي 5 پست سازماني خواهد بود. تركيب پست‌هاي سازماني گروه مشتمل بر كارشناسي و كارداني است.
 
اداره:
سطح سازماني است كه عهده‌دار انجام چند وظيفه از وظايف اداره كل و مديريت مي‌باشد. وجه غالب اداره اجرايي است. اداره فاقد واحد تابعه است و در راس آن رئيس اداره قرار مي‌گيرد.
  1. اداراتي كه عهده‌دار امور اجرايي يا پشتيباني مي‌باشند بر اساس تنوع و تعداد فعاليت‌ها حداقل با 15 پست سازماني ايجاد مي‌شوند.
  2. هر اداره كه انجام فعاليت‌هاي آن مستلزم ايجاد پست سازماني كارشناسي باشد متناسب با ماموريت‌ها و وظايف محوله حداقل با 7 پست سازماني، سازماندهي خواهد شد كه در اين صورت حداقل 4 پست آن كارشناسي خواهد بود.
  3. در تشكيلات ادارات اجرايي بر حسب تنوع و تعداد فعاليت‌هاي هر اداره پست «مسئول» پيش‌بيني مي‌شود.
مديريت:
سطح سازماني است كه انجام بخشي از وظايف معاونت يا دستگاه را در زمينه فعاليت‌هاي مطالعاتي، تحقيقاتي و اجرايي بر عهده دارد و در مقايسه با دفتر و اداره كل از نظر اندازه و حجم فعاليت‌ها در حد نازلتري است. در راس مديريت، مدير قرار مي‌گيرد.
  1. در صورتي كه دستگاه داراي وظايفي باشد كه از نظر حجم وظايف در سطح «دفتر» يا «اداره كل» قابل سازماندهي نباشد وظايف مورد نظر را مي‌توان در سطح مديريت سازماندهي نمود.
  2. تعداد پست‌هاي هر مديريت حداقل در سطح اداره و يا سه گروه مي‌باشد لكن براي ايجاد مديريت الزاماً وجود اداره و گروه ضروري نمي‌باشد و حسب ماموريت‌ها و وظايف محوله، پست‌هاي سازماني را مي‌توان مستقيماً تحت نظر مدير و يا معاون وي سازماندهي نمود.
  3. در هر مديريت در صورت عدم وجود گروه يا اداره، حداكثر يك پست سازماني معاون پيش‌بيني مي‌شود.
  4. در صورت عدم پيش‌بيني اداره يا گروه، پست كارشناس مسئول را مي‌توان در تشكيلات مديريت كه وجه غالب وظايف آنها كارشناسي باشد، ايجاد نمود. مشروط بر آن كه حداقل 2 پست كارشناس يا كاردان را تحت نظارت داشته باشد.
دفتر:
سطح سازماني است كه عهده‌دار انجام بخشي از وظايف متجانس معاونت و يا دستگاه مي‌باشد. وجه غالب وظايف آن مطالعاتي، آموزشي يا تحقيقاتي است. در راس دفتر مدير كل قرار مي‌گيرد.
  1. هر دفتر مي تواند با حداقل 25 پست سازماني كه حداقل 70% پستهاي آن كارشناسي مي‌باشد، تشكيل گردد.
  2. در هر دفتر يك پست سازماني با عنوان معاون پيش‌بيني مي‌گردد.
  3. وظايف دفتر در قالب گروه سازماندهي مي‌گردد. چنانچه در تشكيلات دفتر «گروه» پيش‌بيني نشود در اين صورت در دفتر مي‌توان پستهاي «كارشناس مسئول» و "كارشناس" ايجاد نمود. در اين حالت به ازاي كاهش هر سه گروه يك پست معاون را مي‌توان به پستهاي معاون اضافه نمود.
  4. چنانچه در ساختار داخلي دفتر، گروه ايجاد نشده باشد و پست‌هاي كارشناس مسئول و كارشناس مستقيماً تحت نظر معاون دفتر يا مدير كل قرار گيرند و تعداد پست‌هاي دفتر حداقل يك و نيم برابر حداقل مورد بند يك باشند، حسب پيچيدگي و سنخيت وظايف دفاتر، تا 3 معاون براي دفتر قابل پيش‌بيني خواهد بود.
  5. در صورتي كه وظايف دفتر در قالب گروه سازماندهي شود، معاون نقش دستيار و مشاور مدير كل را خواهد داشت و در سلسله مراتب فرماندهي قرار نمي‌گيرد و حسب ارجاع مدير كل وظايف محوله را انجام خواهد داد.
  6. در صورت عدم پيش‌بيني اداره يا گروه، پست كارشناس مسئول را مي‌توان در تشكيلات دفتر كه وجه غالب وظايف آنها كارشناسي باشد، ايجاد نمود. مشروط بر آن كه حداقل 2 پست كارشناس يا كاردان را تحت نظارت داشته باشد.
اداره كل:
سطح سازماني است كه عهده‌دار انجام بخشي از وظايف متجانس معاونت و يا دستگاه مي‌باشد. وجه غالب وظايف آن اجرايي است. در راس اداره كل، مدير كل قرار مي‌گيرد.
  1. وظايف اداره كل در قالب «اداره» سازماندهي مي‌شود.
  2. براي هماهنگي و نظارت بر فعاليت‌هاي ادارات، براي حداقل 5 اداره يك اداره كل پيش‌بيني مي‌شود.
  3. در صورت عدم پيش‌بيني اداره يا گروه، پست كارشناس مسئول را مي‌توان در تشكيلات اداره كل كه وجه غالب وظايف آنها كارشناسي باشد، ايجاد نمود. مشروط بر آن كه حداقل 2 پست كارشناس يا كاردان را تحت نظارت داشته باشد.
  4. در هر اداره كل 2 پست معاون پيش‌بيني مي‌گردد.
معاونت:
بالاترين سطح سازماني پس از مقام موسسه دولتي مي‌باشد كه انجام بخشي از وظايف مرتبط با اهداف دستگاه را به عهده دارد. هر معاونت حداقل از 3 واحد سازماني در سطوح تعيين شده تشكيل مي‌شود.
 
فعاليت‌هاي تحت نظر بالاترين مقام دانشگاه:
  1. روابط عمومي
  2. حراست
  3. گزينش
  4. ارزيابي عملكرد، بازرسي و پاسخگويي به شكايات
  5. اموري كه حسب قوانين موضوعه، اداره آنها لزوماً تحت نظر بالاترين مقام دانشگاه صورت مي‌پذيرد.
تبصره 1: رئيس دانشگاه حسب مورد مي‌تواند برخي از امور تحت نظر خود را به معاونت‌ها محول نمايد.
تبصره 2: به منظور جلوگيري از تعدد و پراكندگي واحدهاي سازماني تحت نظر بالاترين مقام دانشگاه، امور ستاد شخصي رياست شامل امور حوزه رياست و ارزيابي عملكرد، بازرسي و پاسخگوئي به شكايات و روابط عمومي در يك واحد سازماني سازماندهي شوند.
تبصره 3: به منظور همفكري و مشاوره به رئيس دانشگاه، 2 پست مشاور قابل پيش‌بيني مي‌باشد.
 
 
 
جدول ضوابط ايجاد سطوح تشكيلاتي
 

رديف 

عنوان سطح تشكيلاتي 

واحد

متبوع 

عنوان

اولين پست 

تعداد

معاونين 

حداقل

پستهاي سازماني 

كيفيت

پستهاي سازماني 

سطح

تشكيلات داخلي 

1 

گروه 

دفتر، مديريت 

رئيس 

-

5 پست 

حداقل60% كارشناسي و بقيه كارداني 

كارشناس مسئول 

2 

دفتر 

- 

مديركل 

حداكثر
2پست
 

25 پست 

70% كارشناسي و يا بالاتر 

گروه (حداقل4 )
كارشناس مسئول
 

3 

اداره

اداره كل، مديريت

رئيس

-

7 پست

حداقل50% كارشناسي و بقيه كارداني

مسئول با حداقل 5 پست

15 پست

حداقل50% كمك كارشناسي

مسئول با حداقل 7 پست

25 پست

اكثراً خدماتي

مسئول با حداقل 11 پست

4

اداره كل

-

مديركل

حداكثر 3 پست بشرط وجود 8 اداره

پستهاي 5 اداره به اضافه پستهاي مديريتي مربوط

-

اداره(حداقل5 )

5

مديريت

-

مدير

-

16 پست

60% كارشناسي

گروه (حداقل3 )

30 پست

50% كمك كارشناسي

اداره (حداقل3 )

50 پست

اكثراً خدماتي

كارشناس مسئول