در راستاي آشنايي رابطين آموزشي دانشگاهها با نظام آموزش كاركنان دولت و درخواست دفتر تحول اداري و فناوري اطلاعات وزارت علوم تحقيقات و فناوري مبني بر معرفي رابط آموزشي دانشگاه فردوسي مشهد، يكي از كارشناسان واحد آموزش و بهسازي منابع انساني به اين دفتر معرفي شد. مطابق مصوبه کمیته راهبري آموزش و توانمندسازي منابع انساني دانشگاه (بند 111-3 مورخ 30/10/91) مقرر گردید كارشناس معرفي شده جهت شرکت در كارگاه آموزشي "آشنايي با نظام آموزش كاركنان دولت" به تهران اعزام گردد. گزارش حاضر، در خصوص شرکت کارشناس آموزش در اين كارگاه میباشد. این گزارش در سه بخش (معرفی و جزئیات كارگاه، نحوه برگزاری و پیشنهادها) ارایه میگردد.
1- معرفی و جزئیات كارگاه
1-1 محل برگزاری كارگاه: دانشگاه الزهرا (س)، ساختمان خوارزمي، تالار شهيد توراني
1-2 اهداف كارگاه:
- آشنايي كارشناسان و رابطين آموزشي دانشگاهها با آموزش و توسعه منابع انساني در سازمانها
- آشنايي كارشناسان و رابطين آموزشي دانشگاهها با آموزش و توسعه منابع انساني در دولت
1-3 مدعوین كارگاه:
- رابطين آموزشي دانشگاههاي سراسر كشور
- رابطين آموزشي پژوهشگاههاي سراسر كشور
- رابطين آموزشي پاركهاي علم و فناوري سراسر كشور
1-4 نحوه اطلاع رسانی
- اطلاع رسانی از طریق ارسال نامه از جانب مدير كل تحول اداري و فناوري وزارت علوم تحقيقات و فناوري
1-5 شركتکنندگان:
- شركت 100 نفر از كارشناسان و رابطين آموزشي دانشگاهها، پژوهشگاهها و پاركهاي علم و فناوري
1-6 نحوه پذیرش شرکت کنندگان در كارگاه:
در محل برگزاری كارگاه، ليستي از اسامي افراد معرفيشده وجود داشت كه هر فرد در آن ليست شماره تماس و ايميل خود را درج ميكرد. ضمنا بستهاي به هر فرد ارایه گردید که شامل دو قسمت بود:
- هدیه (کیف: که شامل كتاب نظام آموزش كاركنان دولت، دفترچه یادداشت، خودکار، سی دی آشنايي با نظام آموزش كاركنان دولت و فرم ارزیابی كارگاه[1] میشد).
- ژتون ناهار
1-7 پذیرایی:
- صبح: ساعت 10:30 (چای، نسکافه، شیرینی)
- ظهر: ناهار (جوجه کباب)
- عصر: ساعت 15:30 (چای، نسکافه، شیرینی)
2- نحوه برگزاری كارگاه
كارگاه با تلاوت آیاتی از قرآن در ساعت 9:03 شروع شد. سپس به ترتیب جناب آقاي مهندس اميري (معاون دفتر تحول اداري و فناوري اطلاعات وزارت علوم تحقيقات و فناوري)، جناب آقاي مهندس پاكدل (مدرس كارگاه و معاون امور توسعه منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور) و جناب آقاي مهندس فرهنگي (مدير كل تحول اداري و فناوري اطلاعات وزارت علوم تحقيقات و فناوري) سخنرانی کردند. چكيده سخنانان ايشان به شرح ذيل ميباشد:
چکیده سخنانان آقای مهندس اميري:
«در ابتدای سخنرانی در خصوص نياز منابع انساني به امر آموزش صحبت نمودند. ايشان يادآور شدند اعضاي هيأت علمي به اين دليل كه بايد اطلاعات خود را به روز كنند نياز كمتري به آموزش مخصوصا در بعد تخصصي آن دارند. اين كاركنان هستند كه بايد بيشتر در معرض آموزش قرار گيرند. هر كارمندي بايد متناسب با پست خود آموزشهاي تخصصي را ببيند. براي اين كار بايد نيازسنجي بر اساس پست سازماني و شرح وظايف افراد صورت گيرد. در پايان خاطر نشان كردند كه آموزش سبب ارتقاي منابع انساني و در نتيجه ارتقاي سازمان ميشود».
چکیده سخنانان آقای مهندس پاكدل (بخش اول):
«در ابتدای سخنرانی ايشان به بحث توسعه منابع انساني و تغييراتي كه بايد در نگرش، دانش و مهارت ايجاد كند پرداختند. ايشان فرمودند كه هر سازمان بايد با توجه به چشمانداز و استراتژيهايي كه دارد برنامههاي آموزشي را براي منابع انساني خود برنامهريزي نمايد. سپس سير تطوري مفهوم انسان در سازمان را بيان كردند. تفاوت بين آموزش و توسعه و رويكردهاي توسعه منابع انساني را توضيح دادند. اصول و ارزشهاي پايهاي آموزش در سازمانها را تبيين نمودند. سپس مدل سيستمي آموزش را كه شامل نيازسنجي، طراحي آموزشي، برنامهريزي آموزشي، اجرا و ارزشيابي ميشد تشريح كردند».
پرسش و پاسخ در بخش اول بسيار عالي بود. بيشتر دانشگاهها به اين نكته اشاره ميكردند كه وزارت علوم چرا كاري براي دانشگاهها انجام نميدهد. در زمينه امر آموزش ضعيف عمل ميكند. پس از اتمام بخش اول كارگاه كارشناس آموزش دانشگاه فردوسي با آقاي مهندس پاكدل درخصوص انجام طرح "بازطراحي نظام آموزش و بهسازي منابع انساني دانشگاه" در سال 1388 و همچنين فعاليتهايي كه در معاونت طرح و برنامه دانشگاه فردوسي و واحد آموزش انجام ميپذيرد، صحبت نمود. مهندس پاكدل تاييد نمودند كه فعاليتهاي دانشگاه فردوسي بسيار با ارزش بوده و به همين دليل در بخش دوم سخنراني خود از دانشگاه ما به عنوان يك سازمان پيشرو و موفق در امر آموزش ياد كردند.
چکیده سخنانان آقای مهندس پاكدل (بخش دوم):
«در بخش دوم سخنراني ايشان به بحث در مورد بخشنامه آموزش كاركنان دولت پرداختند و در پاسخ به نقد شركتكنندگان به عملكرد وزارت علوم فرمودند كه وقتي قوانين و مقرراتي وضع ميشود ، توانمندي و ظرفيت سازمان زيرمجموعه است كه چهطور از آن قوانين استفاده نمايد. با توجه به مديريت دانشگاه ها به صورت هيأت امنايي، دانشگاه ميتواند در هيأت امناي خود قانوني را وضع و بر اساس آن عمل نمايد همانطور كه دانشگاه فردوسي مشهد در اين زمينه به خوبي عمل كرده و منتظر ابلاغ قانون و دستورالعملي از وزارتخانه نمانده است. در پايان هم به اين نكته اشاره كردند كه بايد در تمامي سازمانها لينك بين آموزش و ساير سيستمهاي منابع انساني به صورت علمي و منطقي برقرار شود».
پس از پايان سخنراني آقاي مهندس پاكدل، آقاي مهندس فرهنگي پشت تريبون آمدند.
چکیده سخنانان آقای مهندس فرهنگي:
« ايشان سخنراني خود را كوتاه و حول دو محور انجام دادند. اولا به ضرورت تعامل و همدلي بين دانشگاهها اشاره كردند و فرمودند كه بايد انتقال تجربيات موفق در بين دانشگاهها صورت پذيرد. ثانيا با توجه به كاهش بودجههاي آموزشي، دانشگاهها به سمت برگزاري دورهها به صورت مجازي پيش بروند و محتواي مناسب براي اينگونه دورهها ايجاد نمايند. در پايان از دانشگاهها تقاضا كردند تا دغدغههاي خود را در امر آموزش به وزارتخانه منعكس نمايند تا تدبيرات لازم در اين زمينه صورت پذيرد».
نقاط قوت:
1- فضا (از نظر بزرگی، تهویه و...) و امکانات صوتی مناسب بود.
2- خدمات ارایه شده در زمانهای پذیرایی و صرف ناهار منظم بود.
3- افراد زيادي در كارگاه حضور داشتند.
4- فرصت مناسبی بود تا با كارشناسان و رابطين آموزشي سایر دانشگاهها آشنا شویم و تجربیات دانشگاه را به آنها انتقال دهیم.
5- به نظر دانشگاه فردوسي از نظر متوليان برگزاري كارگاه و شركت كنندگان در كارگاه از نظر امر آموزش (نيازسنجي، برنامهريزي، اجرا و ارزشيابي) موفق ارزيابي شد.
نقاط ضعف:
1- نحوه استقبال از شركت كنندگان و ارايه هديه نامناسب بود.
2- برنامه زمانبندي كارگاه در اختيار شركتكنندگان قرار نگرفته بود.
3- پیشنهادها
3-1 در صورت امکان برگزاري داوطلبانه كارگاهي براي انتقال تجربيات دانشگاههاي موفق در امر آموزش به دانشگاههاي ديگر به صورت كشوري.
3-2 تهیه بانک اطلاعاتی از شرکتکنندگان كارگاه امسال جهت اطلاع رسانی بهتر برای كارگاههاي آتي.
3-3 ارایه فعاليتها و دستورالعملهاي تدوين شده و همچنين خروجي طرح "بازطراحي نظام آموزش و بهسازي منابع انساني دانشگاه فردوسي مشهد" به صورت مكتوب به وزارت علوم تحقيقات و فناوري جهت هرگونه بهرهبرداري.
3-4 تدوين دستورالعمل و آييننامهاي درخصوص بحث مديريت دانش و چگونگي نحوه اجراي آن در دانشگاه.
3-5 در صورت امكان بررسي ديدگاه دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان يك سازمان آموزشي به منابع انساني آن و در صورت لزوم بازبيني در اهداف فرعي سند چشمانداز دانشگاه با توجه به نتايج به دست آمده.
3-6 برآورد هزينههاي مربوط به برگزاري دورههاي آموزشي در دانشگاه فردوسي مشهد و بررسي اين موضوع كه آيا با توجه به كاري كه در سازمان انجام مي شود برگزاري اين دورهها مقرون به صرفه است؟
3-7 توجه به برنامههاي آموزشي كاركنان و بالاخص مديران در جشنواره آموزش.